Προγραμματισμός Εκπαιδευτικού Έργου σχολικού έτους 2019-2020

Η Διευθύντρια και ο Σύλλογος Διδασκόντων συζήτησαν σε Παιδαγωγική Συνεδρίαση τον Προγραμματισμό Εκπαιδευτικού Έργου σχολικού έτους 2019-20 και  συγκρότησαν Ομάδες Εργασίας, οι οποίες αναλαμβάνουν  την υλοποίησή του,  ως εξής:

Α. Ομάδα Πρόληψης Ενδοσχολικού Εκφοβισμού (ΟΔΠ)

Συμμετέχοντες Εκπαιδευτικοί: Α. Μπιτσάνη, Ι. Κωφού,  Α. Πλιάκα, Μ. Τζώρτζης

Στόχοι

  • ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σχολικής κοινότητας
  • ενεργή συμμετοχή των μαθητών
  • δημιουργική έκφραση των μαθητών
  • άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της δράσης στην Πλατεία Αριστοτέλους (κοινωνικό πείραμα, δρώμενο, φυλλάδιο, t-shirts) και τη συμμετοχή στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Επιθετικότητα και Βία στο Σχολείο», η ομάδα μας προσανατολίζεται

  • στον εμπλουτισμό των δράσεων με δημιουργία σεναρίου και παραγωγή video  με πιθανή συμμετοχή σε μαθητικό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους
  • στην προσπάθεια υπογραφής πρωτοκόλλου συνεργασίας με το Ινστιτούτο Κατάρτισης Διαμεσολαβητών Θεσσαλονίκης (Ι.Κ.Δ.Θ.) για
  • στην οργάνωση ενδοσχολικής επιμόρφωσης/ημερίδας και
  • δημιουργία ομάδας μαθητών–διαμεσολαβητών στο σχολείο μας

Β. Ομάδα ευρωπαϊκών προγραμμάτων

(Εκπαιδευτικοί: Ι. Κωφού, Μ. Εφραιμίδου, Α. Σκουρκέας)

Γενικοί Στόχοι

  • Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία
  • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε ευρωπαϊκά θέματα και της διεθνούς κοινότητας
  • Ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας
  • Συνεργασία με άλλα σχολεία

Προγραμματιζόμενες  Δράσεις:

Ι. Συμμετοχή στο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών

Στόχοι

  • Χρήση της αγγλικής ως γλώσσας διπλωματίας
  • Καλλιέργεια της διαπραγματευτικής ικανότητας
  • Εξάσκηση στην έρευνα
  • Γνωριμία με την πολιτική διαφόρων χωρών
  • Λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλήματος
  • Ανάπτυξη συνεργασιών και ευρωπαϊκής κουλτούρας.
  • Διάνοιξη πνευματικών οριζόντων. 
  • Ανταλλαγή εκπαιδευτικών πρακτικών/καινοτόμων εφαρμογών
  • Ανάδειξη της πολιτισμική μας κληρονομιάς στον κοινό μας ευρωπαϊκό πολιτισμό

ΙΙ. Πρόγραμμα Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Στόχοι

  • Συνέχιση της συμμετοχής στο Πρόγραμμα
  • Επέκταση των δράσεων για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνείδησης των μαθητών
  • Επιδίωξη εκπαιδευτικής επίσκεψης στις έδρες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Βρυξέλλες και Στρασβούργο

ΙΙΙ. Πρόγραμμα Erasmus+

Αναμονή για έγκριση της πρότασης που υποβλήθηκε σε συνεργασία με σχολείο της Ιταλίας για μαθήματα CLIL και τη δημιουργία οργάνου αξιολόγησης

Στόχοι

  • Συνεργασία με σχολεία του εξωτερικού
  • Ανταλλαγή καλών πρακτικών
  • Επισκέψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία του προγράμματος
  • Συνδιαμόρφωση υλικού

ΙV. Eurostat workshop – Bringing Statistics to the classroom

  • Δημιουργία δικτύου εκπαιδευτικών και ενδεχομένως μαθητών/τριών από την Ευρώπη με σκοπό την ανάδειξη των τρόπων διδασκαλίας της Στατιστικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και την ανταλλαγή καινοτόμων πρακτικών.
  • Μελέτη επίσημων στατιστικών για διάφορα θέματα που αφορούν νέους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γ. ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΟΥ B., ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ E., ΕΦΡΑΙΜΙΔΟΥ M., ΣΚΟΥΡΚΕΑΣ A. , ΚΩΦΟΥ I., ΓΕΩΡΓΑΛΗΣ E.,  ΚΑΡΛΑΣ Δημ.)

  1. Συμμετοχή στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς
  2. Βιολογίας
  3. Φυσικής
  4. Χημείας

Οι  Διαγωνισμοί αυτοί στόχο έχουν την τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις αναφερθείσες επιστήμες, την προετοιμασία τους σε ευρύτερες των αναλυτικών προγραμμάτων θεματικές και τη συμμετοχή και εξοικείωσή τους με  ένα περιβάλλον άμιλλας ευρύτερο του σχολείου τους, με θέματα αυξημένης δυσκολίας.  Απώτερος στόχος ακόμη είναι η  επιλογή  ομάδας μαθητών–και των αναπληρωτών τους για τη συγκρότηση των Ελληνικών Ομάδων συμμετοχής στις Διεθνείς Ολυμπιάδες κάθε χρόνο.

  • Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών EUSO

Σκοπός του Διαγωνισμού είναι η εξοικείωση των μαθητών με πειραματικές διατάξεις των μαθημάτων Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας με στόχο την  εκπόνηση  πειραμάτων σε τρία πειραματικά θέματα για την ανάδειξη τριμελούς  ομάδας μαθητών η οποία θα διαγωνισθεί στην Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών.

  • Συμμετοχή σε Διαγωνισμούς Μαθηματικών
  • Πανελλήνιος Διαγωνισμός που διοργανώνεται από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

Στόχος μας είναι η πιθανή διαμεσολάβηση του Σχολείου μας στη συμμετοχή ταλαντούχων μαθητών σε ομάδες εκπροσώπησης και διάκρισης της χώρας μας σε Διαγωνισμούς Παγκόσμιας εμβέλειας.

  • Πανελλήνιος και Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός της Στατιστικής

Σκοπός του Πανελλήνιου Διαγωνισμού στη Στατιστική είναι να κινήσει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών για τη στατιστική επιστήμη, τον τρόπο παραγωγής και τη χρήση των επίσημων στατιστικών στην καθημερινότητα τους  αλλά και να αναδείξει την αξία των επίσημων στατιστικών σε άλλους τομείς, όπως, οικονομία, πολιτική, ιατρική κ.α.

  • Συμμετοχή σε Πρόγραμμα στη ΔΕΘ (15/09/2019)

Στόχος της εκπαιδευτικής επίσκεψης στο περίπτερο της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής είναι να εισάγει τους μαθητές στον κόσμο της Στατιστικής δίνοντας τους μια εικόνα για το πώς μπορούν να κατανοούν και να χρησιμοποιούν οι ίδιοι τα στατιστικά στοιχεία στην καθημερινότητά τους.

  • Μαθηματική Εβδομάδα

Σκοπός της διοργάνωσης είναι η προβολή της Μαθηματικής Επιστήμης ως συνάρτηση επιστημονικής και πολιτιστικής  δραστηριότητας  και  η  ανάδειξη  της  στενής  σχέσης  των  Μαθηματικών  με  την Εκπαίδευση, την Τεχνολογία και τις άλλες Επιστήμες. Οι μαθητές των σχολείων θα έχουν την δυνατότητα να δουν πώς διεξάγεται ένα διεθνές συνέδριο, να παρακολουθήσουν ή ακόμη και να παρουσιάσουν την ερευνητική τους εργασία σε ένα θέμα μαθηματικών, να ασχοληθούν με παιχνίδια μαθηματικής ευφυΐας και βιωματικής απόδρασης καθώς και να δουν σπάνια εκθέματα από διάφορα Μουσεία (Μουσείων Ηρακλειδών, Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, διαφορετικά κάθε χρονιά)

  • Απογραφή ΕΛΣΤΑΤ

Το Census@School θα παρέχει τη δυνατότητα :

Στους εκπαιδευτικούς να δείξουν στους μαθητές τον τρόπο συλλογής, ταξινόμησης, πινακοποίησης και ανάλυσης των αποτελεσμάτων, με απώτερο στόχο τη λήψη σημαντικών αποφάσεων.

Στους μαθητές να κατανοήσουν τη συλλογή, τη διαχείριση, την ανάλυση και τη χρήση των δεδομένων, καθώς και να αναπτύξουν τη στατιστική τους σκέψη, προωθώντα ταυτόχρονα τη συνεργασία μέσα στην τάξη.

  • Συμμετοχή σε διαγωνισμό και Συνέδριο Ρομποτικής

Στόχος της συμμετοχής σε διαγωνισμό Ρομποτικής είναι η επαφή των μαθητών με τη φιλοσοφία STEM, η εξοικείωσή τους με τις τεχνολογίες αιχμής και τον προγραμματισμό, η ενθάρρυνση της δημιουργικότητάς, της επινοητικότητας και της πρωτοβουλίας τους.

  • Επίσκεψη στην ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΠΘ, στο Εργαστήριο Συγκριτικής Ανατομίας και Ιστολογίας-Φυσιολογίας, με τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και ειδικότερα με αυτούς που ενδιαφέρονται για τις Επιστήμες Υγείας.
  • Ενημέρωση μαθητών της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών μετά από πρόσκληση ειδικού Επιστήμονα για τη Μεσογειακή Αναιμία, θέμα το οποίο αποτελεί γνωστικό αντικείμενο της διδακτέας ύλης.
  • Δίκτυο εκπαιδευτικών Αγγλικής από άλλες πόλεις με θέμα τις φυσικές καταστροφές και τη χρήση τη πλατφόρμας eme.

Λειτουργία του Δικτύου που δημιουργήθηκε τη σχολική χρονιά 2018-2019 και στη νέα σχολική χρονιά με επέκταση της θεματολογία με ένταξηδιαφόρων ψηφιακών εργαλείων.

  • Σχέδιο μαθήματος στη Β΄ Λυκείου για την αναγκαιότητα των εμβολίων.

 Σε μια εποχή όπου η πληροφορία, όπως και η αντιεπιστημονική γνώση, μεταδίδονται πλέον με ταχύτητα και κινήματα, όπως το αντιεμβολιαστικό, εξαπλώνονται με γοργούς ρυθμούς, κρίνεται αναγκαία η θωράκιση των μαθητών με γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να αναπτύξουν  «τον εμβολιαστικό εγγραμματισμό», έτσι ώστε να καταστούν υπεύθυνοι πολίτες, ικανοί να ασκούν την κριτική σκέψη σε θέματα που άπτονται της υγείας και όχι μόνο.

  • Επίλυση ασκήσεων Χημείας του Σχολικού εγχειριδίου της Α΄ Λυκείου, στη συγκέντρωση και αραίωση διαλυμάτων, με εκπόνηση εργαστηριακών ασκήσεων με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Irydium.

Στοχός τη διδασκαλίας είναι η εξοικείωση των μαθητών με την εκπόνηση εργαστηριακών ασκήσεων σε εικονικό εργαστήριο και η διαπίστωση και κατανόηση από μέρους τους, της αναγκαιότητας πειραματικού στρατηγικού σχεδιασμού για την επίλυση προβλημάτων Χημείας.

  1. 10. Πρόσκληση επιστημόνων για ενημέρωση μαθητών σε θέματα υγείας, όπως το κάπνισμα και τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα

Δ. Ομάδα Πολιτισμού και Αθλητισμού

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Βαφειάδου Τ., Μερκενίδου Ε., Μελισσίδης Ν., Τζώρτζης Εμ., Μπιτσάνη Α., Πλιάκα Α., Τσελέπης Στ.

Στόχοι του προγραμματισμού δράσεων της Ομάδας Πολιτισμού-Αθλητισμού είναι ο εμπλουτισμός της σχολικής ζωής με δράσεις που βοηθούν τους μαθητές να αναδείξουν τις δεξιότητες και τις δημιουργικές τους ικανότητες, η προώθηση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας, η γνώση της πόλης και της τοπικής  ιστορίας και γενικότερα η εξωστρέφεια και το άνοιγμα στην κοινωνία.

Σχολικές Γιορτές:

  • 28η Οκτωβρίου (2020 έτος Αντώνη Σαμαράκη – συνδυασμός εορτασμού με αξιοποίηση κειμένων του συγγραφέα που αναφέρονται στον πόλεμο του ΄40, την Κατοχή και την Αντίσταση)
  • 17η Νοεμβρίου (επίσκεψη-ξενάγηση στο Επταπύργιο και συναυλία Πειραματικών Μουσικών Συνόλων)
  • 25η Μαρτίου
  • Οργάνωση και προετοιμασία με ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών με στόχο τη γνώση της ιστορίας αλλά και την ανάδειξη του νοήματος και των μηνυμάτων που αναδεικνύονται από κορυφαίες στιγμές της ελληνικής ιστορίας.

Επισκέψεις σε Μουσεία

  • Προγραμματισμένες επισκέψεις σε Μουσεία της πόλης μας (ανάλογα με τις εκθέσεις και τα προτεινόμενα από αυτά εκπαιδευτικά προγράμματα) π.χ. έκθεση για τα κεραμικά της Ραβέννας στη Ροτόντα

Εκπαιδευτικοί περίπατοι

  • Γνωριμία των μαθητών με την τοπική ιστορία και εξοικείωση με την πόλη και την πολιτισμική της παράδοση με προγραμματισμένους περιπάτους σε μνημεία και χώρους αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.

Διοργάνωση Διαγωνισμού Δημιουργικής Γραφής

  • Διοργάνωση από το 2ο Πειραματικό Λύκειο για 5η συνεχή χρονιά Διαγωνισμού Ποίησης και Διηγήματος με συμμετοχή μαθητών από τα σχολεία της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
  • Μαραθώνιος Ανάγνωσης και απονομή βραβείων και επαίνων στους μαθητές που διακρίθηκαν στο Διαγωνισμό.

Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα και μαθητικούς διαγωνισμούς

  • Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του ΥΠΕΠΕΘ, της Δ/νσης Εκπαίδευσης Ανατολ. Θεσσαλονίκης, Μουσείων (π.χ. «Τα φύλα στον κινηματογράφο» στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης) και άλλων πολιτιστικών φορέων.
  • Συμμετοχή της Ομάδας Ρητορικής σε διασχολικούς αγώνες επιχειρηματολογίας και αντιλογίας και συμμετοχή σε δίκτυο σχολείων για τη Δημιουργική Γραφή.
  • Συμμετοχή στο European School Radio
  • Συμμετοχή σε λογοτεχνικούς και καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς.

Συνεργασία με εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς

  • Γνωριμία με σχολές του ΑΠΘ και ΠΑΜΑΚ (Γνωριμία Γ΄ Λυκείου)
  • Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο
  • ΚΘΒΕ (Όμιλοι θεάτρου και τμήμα Θεατρολογίας)
  • Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης
  • Δημοτική Βιβλιοθήκη
  • Ανώτατη Σχολή Θεάτρου «Ανδρέας Βουτσινάς»
  • Εφορείες αρχαιοτήτων

Πολιτιστικές εκδηλώσεις

  • Παραστάσεις του Ομίλου Θεάτρου
  • Συναυλίες των Πειραματικών Μουσικών Συνόλων
  • Εκδηλώσεις Χριστουγέννων
  • Γιορτή Αποφοίτησης

Αθλητισμός

Στο σχολείο το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι προσανατολισμένο στη θετική ανατροφοδότηση των μαθητών για να επιτυγχάνουν τους δικούς τους στόχους και να ξεπερνούν τον εαυτό τους. Η συμμετοχή στον αθλητισμό είναι δείγμα πολιτισμού.

Στόχοι για το σχολικό έτος 2019-20:

  • Συμμετοχή στην Ημέρα Αθλητισμού
  • Ανάπτυξη αθλητικών δραστηριοτήτων με βάση τον εθελοντισμό
  • Αθλητικές δραστηριότητες που συνδέονται με πολιτιστικά δρώμενα
  • Έκθεση Φωτογραφίας με θέμα Ἡ Αθλητική Δραστηριότητα της Ποδηλασίας»
  • Δημιουργία δυναμικού χώρου έκθεσης Πολιτισμού και Αθλητισμού μέσα στο σχολικό περιβάλλον

Ε. ΟΜΑΔΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Μερκενίδου Ε., Λεκισσίδης Ν., Πλιάκα Α., Μπιτσάνη Α., Σκουρκέας Α.

Στόχοι

  • Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία: Μεταλαμπάδευση στάσεων, δράσεων και πρακτικών στο σχολικό, οικογενειακό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον
  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών: Σχεδιασμός και δράση για την αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών προβλήματων
  • Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης των μαθητών: Σεβασμός της ζωής
  • Ανάπτυξη της συνεργατικότητας
  • Προγραμματισμός Δράσεων
  • Συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα (Διεθνής Αμνηστία, Unicef, Γιατροί χωρίς σύνορα, Γιατροί του Κόσμου)
  • Συγκέντρωση τροφίμων τα Χριστούγεννα και το Πάσχα για το «Χαμόγελο του Παιδιού» και τη «Unicef/Unesco»
  • Ενίσχυση του Χριστουγεννιάτικου Μπαζάρ του Ορφανοτροφείου «Άγιος Στυλιανός»
  • Επίσκεψη της σχολικής χορωδίας στο Νοσοκομείο Παίδων «Γεννηματάς» και στο  Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, για να τραγουδήσουν τα κάλαντα.
  • Ενημέρωση των μαθητών για τη σημασία των εθελοντικών δράσεων. Επίσης, είμαστε ανοιχτοί στις δικές τους προτάσεις για τον εμπλουτισμό της συνολικής προσπάθειας.

  ΣΤ. ΟΜΑΔΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΟΥ Β., ,ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ Ε., ΒΑΦΕΙΑΔΟΥ Τ., ΤΣΕΛΕΠΗΣ Στ., ΣΚΟΥΡΚΕΑΣ Α.

  1. Δημιουργία περιβαλλοντικής ομάδας

Με στόχο την τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών σε θέματα του περιβάλλοντος.

  • Μαθητικές δράσεις για τη μείωση των απορριμμάτων  στο χώρο του σχολείου (π.χ. χρήση από τους μαθητές και εκπαιδευτικού αντικειμένων πολλαπλών χρήσεων όπως γυάλινα μπουκάλια, γυάλινα δοχεία κ.λ.π.
  • Πρόγραμμα ανακύκλωσης 2019-2020

Λειτουργία του προγράμματος ανακύκλωσης για δεύτερη σχολική χρονιά με ενημέρωση των μαθητών του σχολείου σε θέματα ανακύκλωσης και αποτύπωση των απόψεων των μαθητών. Ανατροφοδότηση των αποτελεσμάτων της έρευνας πεδίου που πραγματοποιήθηκε κατά την περσινή σχολική χρονιά.

  • Δράση για την εξοικονόμηση ενέργειας στη σχολική μονάδα.

Ελαχιστοποίηση της δαπανούμενης ενέργειας από μαθητές και εκπαιδευτικούς με στόχο την προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος του σχολείου π.χ. λιγότερη κατανάλωση νερού, ηλεκτρικής ενέργειας κ.λ.π.

  • Μελέτη περιπτώσεων φυσικών καταστροφών στον Ελλαδικό χώρο την τελευταία πενταετία (Μάνδρα Μάτι, Νέα Πλάγια Χαλκιδικής κ..π.) ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.

Στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές την αναγκαιότητα ανάληψης δράσης σε μια προσπάθεια αναστροφής των αρνητικών αποτελεσμάτων που ήδη υπάρχουν. 

  • Ποσοτική καταγραφή των απόψεων των μαθητών για την ηθική του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου, δηλαδή πώς αντιλαμβάνονται οι μαθητές τον περιβάλλοντα χώρο και αν η ηθική τους επηρεάζεται από αλλαγές στην διαμόρφωση του χώρου αυτού
  • Δράσεις για την παρέμβαση στην αισθητική του αύλειου χώρου  του σχολείου (π.χ.  δημιουργία χώρων πρασίνου)